De Haven van Renesse

Een locatie waarin gezelligheid, gastvrijheid en historie centraal staan. Ervaar de charme van toen in ons strandpaviljoen.

Wanneer u De Haven van Renesse wilt bezoeken kunt u uw auto parkeren op het grote parkeerterrein aan de voet van de duinen, voor Hotel Congrescentrum de Zeeuwse Stromen. Van 1 april tot 1 oktober is dit terrein betaald parkeren (10.00 uur tot 18.00 uur).

Vanaf het parkeerterrein wandelt u in 3 minuten naar De Haven van Renesse.

De geschiedenis

De Haven van Renesse is genoemd naar een natuurlijke haven, die ooit lag tussen het Watergat en de oude Moolweg. Het was de eerste rustige plek voor boten vanaf zee om aan te meren en een storm te ontwijken. Uniek omdat dit de enige plek was die op de kop van het eiland Schouwen lag. In heel Zeeland was dit de eerste veilige plek om aan te meren in die tijd. 
Waar nu de overgang van de Laone is, stond vroeger een vuurtoren.

Later in de koloniale tijd werd de handel groter en bereikten door ruilhandel (veel boten moesten na een lange reis toch proviand aanschaffen) veel culturen renesse. Hierdoor groeide, ook de haven van Renesse.

De grotere schepen meerden aan waar nu de overgang van de oude Moolweg is. De doorvoerroute voor de dokkers, waar nu de Jan van Renesseweg is, eindigde bij de Hoge Zoom. Tussen de Zeeanemoonweg en de Hoge Zoom werd het dorp bevoorraad.

Toen de metalen boten hun intrede deden werd Renesse een ideale plek voor mariniers, dit omdat de natuurlijke haven een ideale strategische plek was.
 Voor de emigranten voer er regelmatig een boot naar Rotterdam.

Reizigers, mariniers en immigranten kwamen aan in Renesse, meestal voor 1 of 2 dagen. Vandaar dat de Lange en de Korte Reke merendeel uit pensions en proviandwinkels bestonden. Enkele koopvaarders besloten een riante woning te bouwen, voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld ‘Pension Zoomoord’ en ‘Pension Westenduin’.

Omdat de natuurlijke haven steeds dreigde te verzandden, werd het onderhoud te kostbaar. Tijdens de wederopbouw na de Tweede wereldoorlog is de trek dichtgegooid en werd de Jan van Renesseweg aangelegd.